Manuale de Inginerie de Sunet – Cristian Nastase


Astazi, la mai bine de 1 an de cand m-am apucat de redactat MANUALUL INGINERULUI DE SUNET, dupa foarte multi alti ani de munca, studiu, practica live si experiente multiple in cadrul evenimentelor la care am fost sunetist, m-am decis sa vi-l fac cadou si voua, celor care iubiti arta de a fi SUNETIST.

Manualul vine in 4 (patru) parti din cele 20… prima parte, cea mai interesanta dintre toate, contine mai mult notiuni fizice, de acustica,  de reverberatie, cum se fabrica un cablu XLR, TRS, RCA …., cum arata un mixer si care sunt proprietatile sale,  tipuri de echipamente, de microfoane, etc;  In schimb, cea de-a doua parte a manualului detine informatii cu privire la parametrii de reglaje, dar atentie, acesti parametri sunt variabili in functie de locatie, spatiu sau acustica, tocmai de aceea va recomand ca inainte de a deveni „INGINERI DE SUNET”, folosind acei parametri, sa luati in calcul si lectiile din prima parte a manualului. Ce de-a treia parte cuprinde informatii cu privire la sistemele PA pasive, modalitati de calcul a impedantelor la intrare si iesire, respectarea polaritatii cat si cateva date tehnice despre amplificatoare.

Care este scopul unui inginer de sunet?
Una dintre pareri este ca scopul acestuia este sa inregistreze/sonorizeze un act muzical exact asa cum este el. Totusi, la ora actuala doar muzica clasica si uneori jazz-ul mai raman ancorate in aceasta dogma, desi de la varianta aceasta s-a pornit din momentul in care a aparut posibilitatea de amplificare electrica si de inregistrare a muzicii (initial mecanica) – inginerii de sunet purtau manusi si halate albe, ca si in orice laborator care se respecta.

Incepand cu acest an aceste manuale + alte lucrari noi au fost publicate pe situl www.creativejingle.ro.
Din pacate gratuitatea acestora a fost limitata.

 

Anunțuri

20 comentarii la “Manuale de Inginerie de Sunet – Cristian Nastase

  1. Trebuie sa adaugi ca orice inginer de sunet trebuie sa aiba in dotare o ureche buna pe care sa o fi antrenat binisor in prealabil. Fara „scula” asta e cam pe langa, oricat ar invata si tinand cont de acest aspect (inclinatie si dotare de la natura) putem spune ca si inginerul de sunet este un pseudoartist

    • Perfect de acord. Urechea este ustensila cea mai de pret in arta ingineriei de sunet. Fara ureche muzicala, fara sa percepi sunetul instrumentului/lor asa cum este el, natural, pentru a-l putea emite mai departe in sursele eminamente amplificate (PA), nu poti face mare „Branza”.
      Inginerul de sunet nu este un pseudoartist… Este insusi dirijorul cel mai de pret al orchestrei, din punct de vedere al sunetului, este parte a trupei, parte a orchestrei.
      Asa zisii ingineri de sunet, denumiti si pseudoartisti sunt aceeia care abar nu au de tehnicile fizice ale sunetului, ale sonometriei, ale acusticii, ale propagarii sunetului intr-un mediu (inchis sau deschis) sau despre tehnicile de egalizare ale sunetului, de mixare si de implementare a unui instrument in sprectul sau sonor.

      • Am spus „pseudo” pentru ca nu e o arta in sine, daca vrei din modestie. Poti fi artist in orice domeniu, dar aici vorbim de fizica nu despre creativitate, care ar un criteriu definitoriu pentru un artist. Pacat ca in Romania se cauta doar inlocuitorii inginerilor de sunet, ca asa ne-am invatat sa „legam cu sarma”, iar singura scoala adevarata pentru meseria asta este experienta.

  2. salut,
    caut de mult timp un asfel de manual.sper sa ma ajute sa pot renunta la a mai lucra dupa ureche,nu la urechea muzicala,e necesara si obligatorie.sper sa pot obtine si alte informatii de la autor,sa ma ajute sa fac diferenta intre muzica si zgomot.
    este de apreciat ca cineva se incumeta sa publice asfel de informatii.
    multumesc.

    • Salut! Ma bucur ca ai gasit ceva ce cautai de foarte multa vreme si totodata ma bucur ca sunt eu acela ce te-a putut ajuta in mod intamplator in acest caz.
      Urechea muzicala este unealta cea mai importanta in aceasta meserie, ea este singura sau singurul aparat de masura sonometric care poate percepe sunetele emise de un instrument sau de natura exact asa cum sunt ele, in spectrul lor sonor, caracteristic.

      SFAT care sa te ajute la intelegerea acestei „meserii”. Foloseste-ti urechea muzicala sau mai putin muzicala cat mai aproape de instrumentele acustice, studiaza-le la rece, unplugged (neamplicicate), asculta-le cu mare atentie si observa cum se comporta in mediul lor, in naturaletea lor… fi atent la sunetul lor natural iar mai apoi incearca sa le reglezi in sistemul PA, astfel incat preamplificate si mai apoi amplificate sa se auda exact asa cum se auzeau si unplugged. Pentru mai multe detalii sau discutii ma gasesti pe Messenger: cristiano.ferrolli@yahoo.com

  3. Multumesc pentru carte! Am tras mai multe carti in engleza si nu am avut timp sa le citesc pe toate, dar pe a ta, fiind in romana, ma voi apuca sa o citesc. Felicitari pentru initiativa!

  4. As dori sa stiu daca manualul este in intregime finalizat. Astazi am citit prima parte si vrea sa continui sa citesc tot, dar nu stiu unde sa gasesc toate partile. Pot primi si eu un link de unde sa le downloadez pe toate?

  5. dar despre transient shaper nimic? sau despre egalizarea reverbului? care in multe cazuri murdareste mai mult decat orice altceva? sau despre faptul ca pe masura ce cresti bpmul se micsoreaza headroomul si devine din ce in ce mai dificil sa scoti un sound bun? banuiesc ca astea intra la categoria trucuri profi si sunt catalogate ca secrete ;). sau poate in muzica romaneasca nu se folosesc artificiile astea.

    • Gabriel… Ceea ce am prezentat in primele ediții ale manualului este doar introducerea in tainele ingineriei, sunt primii pași pe care un începător trebuie să-i parcurgă. Despre ceea ce spui tu, este „o cu totul și cu totul altă mâncare de compot de pește”. Deja intrăm în zone PRO, și, așa cum ai spus chiar tu, este un secret al inginerilor de sunet. Cred că niciun inginer de sunet nu va dezvălui aceste secrete, secrete care îl fac măreț în această industrie.

  6. Am descarcat si eu cele patru capitole din manualul Dvs. Imi place ca mergeti direct la subiect, nu faceti ocolisuri teoretice. Multumesc si eu ca ne ati impartasit experienta in acest domeniu!

  7. Sunt uimit de calitatea lucrării tale scrisă la un nivel academic, vertabilă teză de doctorat dar în același timp, un ABC. Un singur muzician m-a uimit la fel de mult într-o lucrare de cercetare despre DAW-uri. Suntem toți datori cu un gând bun, măcar, pentru efortul de a explica pe înțelesul fiecăruia într-un mod pedagogic această știință complexă…Cu gratitudine, Mihai

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s